— Veerkracht

Het leven kent pieken en dalen, ze zijn er altijd allebei


ACT

Acceptance and Commitment Therapie (ACT) is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie en gaat uit van het accepteren van het leven in al zijn facetten. Je leert om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt in je leven. Die obstakels zetten zich vaak vast als  belemmerende gedachten en overtuigingen en kunnen een enorm negatief effect hebben op het welzijn doordat je jezelf afremt. Het gevecht tegen emoties of gedachten die je liever niet wilt hebben kost energie en is niet te winnen. Sterker nog: de worsteling levert meer ellende op. Hoe meer je probeert negatieve emoties er onder te houden, hoe sterker ze worden.
Je leert je bewust te worden van de mechanismen hierachter en krijgt handvatten aangereikt om hiermee te ‘dealen’ en meer levensgeluk te ervaren.

ACT therapie is een praktische en concrete methode om tot een flexibele manier van denken te komen en te doen wat echt belangrijk voor je is en bestaat uit 6 stappen:

  • Acceptatie: ruimte maken voor vervelende ervaringen en emoties.
  • Defusie: gezonde afstand nemen van storende en negatieve gedachten.
  • Het zelf: flexibel omgaan met je zelf(beeld).
  • Hier en nu: bewuste aandacht voor en meer leven in het hier en nu.
  • Waarden: weten en stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt.
  • Toegewijd handelen: actief leven naar je waarden.

Nieuwsgierig

Neem contact op voor een orienterend gesprek

Klaar om in beweging te komen?

  • De ACT therapie betreft acht wekelijkse sessies van anderhalf uur. Tussen de sessies door ga je aan de slag met opdrachten.