Emotionele waarde van bewegen

Behalve de fysieke voordelen is er bewijs dat lichaamsbeweging ook van invloed is op het emotionele welzijn.

Het is bewezen dat lichaamsbeweging positieve invloed heeft op emotionele stoornissen en stemmingsstoornissen. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je lichaam efficiënter om kan gaan met angst en stress. Ook lijkt het erop dat lichaamsbeweging het ontstaan van angst en stress zelfs kan tegengaan. Bron: alles over sport

Richtlijnen beweging

bewegen is gezond

De gezondheidsraad heeft beweegrichtlijnen vastgesteld. Het geeft ons een houvast hoeveel we zouden moeten bewegen voor onze gezondheid.

Voor volwassenen en ouderen geldt:

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.

Voor kinderen van 4-18 jaar geldt:

  • Doe minstens elke dag een uur matig intensieve inspanning.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.

Bron: Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor CBS Centraal Bureau voor de Statistiek  i.s.m. RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu  2018

Momenten van rust en herstel

ontspannen met kopje thee en een boek

Een goede spijsvertering, lage hartslag en een gezonde bloedsuikerspiegel, wie wil dat nu niet? De sleutel ligt bij ons autonome zenuwstelsel dat het constant houden van de omstandigheden in het lichaam regelt. De activiteiten van dit zenuwstelsel verlopen autonoom. Voor het constant houden van de omstandigheden in het lichaam beschikken we over een zenuwstelsel dat bestaat uit een sympatisch en parasympatisch deel. Het sympatische zenuwstelsel is gericht op actie (gaspedaal), het parasympatische op rust (rempedaal).

Het ‘rempedaal’ gaat in werking als u zich in een veilige situatie bevindt, bijvoorbeeld lekker met een boek op de bank of het luisteren naar uw favoriete muziek.  Tijdens de slaap schakelt uw lichaam ook over van de actieve stand in de rust- en herstelmodus. Als u druk bent, kunt u het parasympatische zenuwstelsel zelf tussendoor activeren. En zo momenten van rust inbouwen in een drukke dag. Dit doet u met een diepe buikademhaling. U legt uw hand op uw onderbuik en ademt naar uw hand toe. Deze diepe buikademhaling triggert de  zenuw onder in de rug die het parasympatische deel activeert.
Het brengt rust en daarnaast wordt uw spijsverteringsorgaan gestimuleerd, en treedt er verlaging van hartslag en bloedsuikerspiegel op.

Tijdens de begin- en afsluitende fase van de massage wordt ook dit ‘rempedaal’ aangesproken waardoor het na de massage kan aanvoelen alsof u uit een heerlijke slaap bent ontwaakt.

Breng uw lichaam in balans

angst woede jaloezie

We kennen ze allemaal: angst, woede, jaloezie. Als deze emoties te lang aanhouden dan kan dat leiden tot veranderingen in het lichaam. Die zitten zowel van binnen (organen en vaten) als van buiten (huid en spieren). Gevolg hiervan is dat ze uw dagelijkse leven behoorlijk kunnen verstoren. Een verandering die kan optreden is dat ons zenuwstelsel in onbalans raakt, hierdoor blijft het lichaam in de ‘actiestand’ steken. Gevolg daarvan is dat we onvoldoende tot rust en herstel komen. Een andere verandering is verzwakking van het immuunsysteem. Hierdoor wordt u vatbaarder voor infecties.  

Belangrijk daarom is dat u aandacht besteedt aan:
– voeding (wat krijg ik binnen),
– slaap (hoe lang en diep slaap ik en word ik uitgerust wakker),
– beweging (zorg ik voor regelmatige beweging),
– vrije tijd/hobby (welke interesses heb ik naast werk) en
– ontspanning (hoe en wanneer ontspan ik).

De integrale massage is een manier om spanningen te leren (door)voelen en vanuit het voelen stapsgewijs tot ontspanning te komen. U wordt gezonder en gaat zich prettiger voelen.

Wat is er integraal aan massage

In de integrale massage gaan we uit van onderdelen die deel uitmaken van een groter geheel. Zo staan een arm of een been niet op zichzelf, ze maken deel uit van het lichaam. Een mens is ook meer dan alleen een lijf. Een lichaam is ‘ bezield’ en samen vormen deze ook een geheel. Slechts een enkel mens leeft geheel solitair. Meestal maken we deel uit van verschillende netwerken (school, werk, gezin, sportclub,…) En dat heeft invloed op hoe we ons voelen, wat we voelen en hoe we ons verhouden in de wereld waarin we leven. Als u op de massagetafel ligt dan neemt u dat mee. De integrale massage is als het ware een reis die u maakt. En u bepaalt zelf de route en de bestemming. Zo kunnen we alleen in het fysieke werken. Dan stapt u na een massagebehandeling ontspannen en vol energie van de tafel. U kunt ook een stap verder gaan. Via de massage onderzoekt u hoe en waar het lief en leed dat u door de jaren heen heeft opgedaan, zich heeft opgeslagen in het lichaam. Hierdoor kunt u tot belangrijke zelfinzichten komen. Dit is een eerste stap naar herstel en balans.

De huid als spiegel van je emoties

huid als spiegel

Onze huid is het grootste orgaan van het lichaam met een oppervlakte van gemiddeld 1,5 tot 2 m² en een gewicht van bijna 5 kg.  Via onze huid communiceren we. Het is een weerspiegeling van onze gemoedstoestand. Deze toont zich via kleine veranderingen in de huid: we krijgen kippenvel als we onder de indruk zijn van iets,  we krijgen een rood hoofd als we ons ergens voor schamen, we worden bleek als we schrikken of heel moe zijn. Je huid en je emoties zijn nauw met elkaar verbonden. Soms laat je huid precies datgene zien wat je probeert te verbergen. Hoewel duidelijk wetenschappelijk bewijs ontbreekt, wordt aangenomen dat het langdurig vasthouden aan haat, boosheid, jaloezie of woede ernstige gevolgen heeft voor je lichamelijke gezondheid. Deze emoties kunnen zich vastzetten in het lijf. We zijn ons vaak niet eens bewust van deze spanningen. Massage is een middel waardoor je kunt ervaren waar eventuele spanning zich in jouw lichaam heeft vastzet. De volgende stap is te onderzoeken of deze spanningsplekken verbonden zijn aan negatieve emotionele ervaringen, die we niet hebben kunnen loslaten.  Massage is een manier om via het doorvoelen van de fysieke stressplekken bij deze ‘gestolde’ emoties te komen. Door hier aandacht aan te geven en er contact mee te maken, kunnen deze stressplekken weer ontspannen. Bron: verken je geest

Ontstressen

Stress heeft als functie dat we onder druk beter kunnen presteren. Maar als stress een constante factor in uw leven is dan heeft dat negatieve effecten op uw gezondheid. Onderzoekers schatten dat ruim 75 procent van alle bezoeken aan de huisarts op een of andere manier te maken heeft met stress. Het hele lichaam ondervindt daar immers de gevolgen van: de spieren, het hart en de bloedvaten, het maag-darmsysteem, het immuunsysteem, het libido (bron www.knack.be). ONT-spannen is een belangrijke sleutel om de stress weer uit het lijf en het hoofd te krijgen. Integrale massage is daarbij een geweldig hulpmiddel. U wordt zich bewust waar de stress zich ophoopt in uw lijf en de massage begeleidt u in het proces van ontspannen. Desgewenst krijgt u wat simpele ontspanningsoefeningen mee voor thuis.

Rennen, vliegen en weer doorgaan

Als uw draaglast structureel groter is dan de draagkracht loopt u kans dat uw lichaam signalen af gaat geven richting overbelasting. MIND heeft 7 stresstesten op haar website staan die u een eerste indicatie geven of er bij u sprake is van overbelasting.

Massage kan ons weer doen voelen

We voelen onder andere via ervaringen die we in ons leven opdoen. Dat zijn positieve ervaringen zoals lekker eten, muziek die ons raakt, een mooi gebouw of een bijzondere ontmoeting die ons bijblijft. In ons leven kennen we ook intens verdriet of een boosheid die we misschien nooit eerder zo hebben gevoeld. Al deze emoties helpen ons op te laden of te ontladen. En massage kan een geweldig hulpmiddel zijn om het proces van voelen en daarmee opladen en ontladen in gang te zetten of te versterken.